Rozšířit možnost odvolávat se proti rozhodnutím exekutora, v případech, kdy to nyní nelze, například proti odmítnutí exekutora sloučit exekuce, které vede u stejného věřitele a dlužníka.
Snížit administrativní zátěž kladenou na zaměstnavatele osob v exekuci. Například sjednocením formy exekučních příkazů a omezením úkonů a údajů, které může exekutor po zaměstnavateli vyžadovat.
Místní příslušnost soudních exekutorů – aby exekutor byl vždy v místně příslušném kraji a aby ho volil exekuční soud, nikoli věřitel. Toto je zcela zásadní úprava exekučního řádu, bez které se exekuční prostředí v ČR nezlepší.
Změnit a zjednodušit systém výpočtu nezabavitelné částky a současně ji navýšit, aby nebyla nižší, než jsou příjmy z dávkového systému. Čili aby nedemotivovala k práci.
Zajistit, aby do dluhů nemohly padat děti – není možné, aby mladí lidé, kteří dosáhnou zletilosti, měly ihned jednu či více exekucí z doby, kdy byly nezletilé. Je třeba zákonná úprava do budoucna a je třeba vyřešit současné exekuce dětí.
Zjednodušit zastavení exekucí
V současné době jsou vedeny stovky tisíc exekučních řízení, které jsou zcela marné a které nelze zastavit, neboť o to nemají oprávnění zájem, popř. náklady na zastavení jsou vysoké a k zastavování proto mají všichni racionálně apatický přístup.
Zastavování ex lege v předem definovaných případech a vytvoření vyvratitelné domněnky nemajetnosti povinného.
Centralizace součinností
V případě mnohosti exekučních řízení vedených více exekučními orgány dochází k velkému zatížení součinnostních subjektů opakovanými dotazy (různý rozsah, různá forma).
Rozšíření centrální evidence exekucí o neveřejný rejstřík zájmových informací.
Zjednodušení srážek ze mzdy
minimální srážka se provede vždy,
zrušit přednostní pohledávky – zůstává pouze výživné,
zrušit třetinový systém – od mzdy se odečte jasná, fixní částka a zbytek se v určitém poměru rozdělí mezi věřitele a povinného,
větší míra individualizace tam, kde je věřitel či dlužník dbalý svých práv – možnost, aby soud v individuálních případech na návrh snížil či zvýšil prováděnou srážku.
Odbřemenění exekučního řízení
pro určité druhy procesních návrhů stanovit koncentrační hranici, tj. vést procesní strany k tomu, aby včas, úplně a pravdivě uvedly veškeré skutečnosti rozhodné pro určité druhy procesních návrhů stanovit podmínku úhrady poplatku.
Regulace inkasní činnosti
V ČR na rozdíl od většiny států západní Evropy chybí regulace inkasní činnosti (mimosoudní, resp. předsoudní inkaso pohledávek), což vede ke stavu vysoké míry neuspořádanosti, na které mohou profitovat nepoctivé inkasní subjekty.
regulace subjektů vykonávajících inkasní činnost (odbornost, zázemí, pojištění, etika).
regulace inkasní činnosti (etika, transparentnost, předvídatelné postupy).
inkasní činnost ze strany exekutorů = kvalitní inkaso = méně žalob (odbřemenění soudů od nesporné agendy).
Zrušení odpovědnosti za dluhy nezletilých dětí do 15 let a převedení jejich jistin dluhů rodičům a současně odepsání sankčních úroků.
Nejde jen o zrušení odpovědnosti nezletilých dětí do 15 let a převedení jejich jistin dluhů vzniklých nezaplacením pokut v dopravních prostředcích, ale zejména dluhů vzniklých nezaplacením poplatků za místní odpady.
Odepsání sankčních úroků u bagatelních úroků a minimalizaci dalších exekučních a právních nákladů.
Prověření exekučních kauz v souvislosti s neplatností rozhodčích doložek a jejich automatické zrušení bez dalších soudních procesů. Jsou již dostatečné precedenty.
Posílení kapacity a dostupnosti bezplatného dluhového poradenství a bezplatné právní pomoci a zajištění informovanosti obyvatel v této věci (se stěžejní rolí obcí).
Posílení boje proti stigmatizaci dlužníků.
Řešení existujících dluhů dětí, resp. mladých lidí, jejichž dluhy vznikly v dětském věku, včetně možnosti odpuštění dluhů (resp. jejich příslušenství), které vznikly u veřejnoprávních subjektů (stát, obce) či subjektů, v nichž mají veřejnoprávní subjekty většinovou majetkovou účast (typicky dopravní podniky).
Posílení regulace reklamy v oblasti etiky finančních institucí.
Posílení investic do finanční gramotnosti a edukace veřejnosti.
Důraz na jasný průkaz primární jistiny (stop přeprodávání dluhů).
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208