Jak dál? Návrhy řešení

  • Rozšířit možnost odvolávat se proti rozhodnutím exekutora, v případech, kdy to nyní nelze, například proti odmítnutí exekutora sloučit exekuce, které vede u stejného věřitele a dlužníka.

  • Snížit administrativní zátěž kladenou na zaměstnavatele osob v exekuci. Například sjednocením formy exekučních příkazů a omezením úkonů a údajů, které může exekutor po zaměstnavateli vyžadovat.

  • Místní příslušnost soudních exekutorů – aby exekutor byl vždy v místně příslušném kraji a aby ho volil exekuční soud, nikoli věřitel. Toto je zcela zásadní úprava exekučního řádu, bez které se exekuční prostředí v ČR nezlepší.

  • Změnit a zjednodušit systém výpočtu nezabavitelné částky a současně ji navýšit, aby nebyla nižší, než jsou příjmy z dávkového systému. Čili aby nedemotivovala k práci.

  • Zajistit, aby do dluhů nemohly padat děti – není možné, aby mladí lidé, kteří dosáhnou zletilosti, měly ihned jednu či více exekucí z doby, kdy byly nezletilé. Je třeba zákonná úprava do budoucna a je třeba vyřešit současné exekuce dětí.

  • Zjednodušit zastavení exekucí

    • V současné době jsou vedeny stovky tisíc exekučních řízení, které jsou zcela marné a které nelze zastavit, neboť o to nemají oprávnění zájem, popř. náklady na zastavení jsou vysoké a k zastavování proto mají všichni racionálně apatický přístup.

    • Zastavování ex lege v předem definovaných případech a vytvoření vyvratitelné domněnky nemajetnosti povinného.


  • Centralizace součinností

    • V případě mnohosti exekučních řízení vedených více exekučními orgány dochází k velkému zatížení součinnostních subjektů opakovanými dotazy (různý rozsah, různá forma).

    • Rozšíření centrální evidence exekucí o neveřejný rejstřík zájmových informací.


  • Zjednodušení srážek ze mzdy

    • minimální srážka se provede vždy,

    • zrušit přednostní pohledávky – zůstává pouze výživné,

    • zrušit třetinový systém – od mzdy se odečte jasná, fixní částka a zbytek se v určitém poměru rozdělí mezi věřitele a povinného,

    • větší míra individualizace tam, kde je věřitel či dlužník dbalý svých práv – možnost, aby soud v individuálních případech na návrh snížil či zvýšil prováděnou srážku.


  • Odbřemenění exekučního řízení

    • pro určité druhy procesních návrhů stanovit koncentrační hranici, tj. vést procesní strany k tomu, aby včas, úplně a pravdivě uvedly veškeré skutečnosti rozhodné pro určité druhy procesních návrhů stanovit podmínku úhrady poplatku.


  • Regulace inkasní činnosti

    • V ČR na rozdíl od většiny států západní Evropy chybí regulace inkasní činnosti (mimosoudní, resp. předsoudní inkaso pohledávek), což vede ke stavu vysoké míry neuspořádanosti, na které mohou profitovat nepoctivé inkasní subjekty.

    • regulace subjektů vykonávajících inkasní činnost (odbornost, zázemí, pojištění, etika).

    • regulace inkasní činnosti (etika, transparentnost, předvídatelné postupy).

    • inkasní činnost ze strany exekutorů = kvalitní inkaso = méně žalob (odbřemenění soudů od nesporné agendy).


  • Zrušení odpovědnosti za dluhy nezletilých dětí do 15 let a převedení jejich jistin dluhů rodičům a současně odepsání sankčních úroků.

  • Nejde jen o zrušení odpovědnosti nezletilých dětí do 15 let a převedení jejich jistin dluhů vzniklých nezaplacením pokut v dopravních prostředcích, ale zejména dluhů vzniklých nezaplacením poplatků za místní odpady.

  • Odepsání sankčních úroků u bagatelních úroků a minimalizaci dalších exekučních a právních nákladů.

  • Prověření exekučních kauz v souvislosti s neplatností rozhodčích doložek a jejich automatické zrušení bez dalších soudních procesů. Jsou již dostatečné precedenty.

  • Posílení kapacity a dostupnosti bezplatného dluhového poradenství a bezplatné právní pomoci a zajištění informovanosti obyvatel v této věci (se stěžejní rolí obcí).

  • Posílení boje proti stigmatizaci dlužníků.

  • Řešení existujících dluhů dětí, resp. mladých lidí, jejichž dluhy vznikly v dětském věku, včetně možnosti odpuštění dluhů (resp. jejich příslušenství), které vznikly u veřejnoprávních subjektů (stát, obce) či subjektů, v nichž mají veřejnoprávní subjekty většinovou majetkovou účast (typicky dopravní podniky).

  • Posílení regulace reklamy v oblasti etiky finančních institucí.

  • Posílení investic do finanční gramotnosti a edukace veřejnosti.

  • Důraz na jasný průkaz primární jistiny (stop přeprodávání dluhů).


Poslední změna: 25. červenec 2019 15:11 
Sdílet na:  
Máte dotaz ?
Kontakty

Univerzita Karlova

Ovocný trh 560/5

Praha 1, 116 36

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208


Jak k nám