Anketa mezi garanty panelů ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., prorektorka UK pro koncepci a kvalitu vzdělávací činn ****************************************************************************************** Jaký byl váš rok s covid-19? Byl to zvláštní rok. Na jednu stranu starosti, jak se bude pandemie dále vyvíjet, co to bu všechny znamenat, na druhé straně – porozumění, sounáležitost, snaha si navzájem pomoci... udělalo velkou radost. Jak pandemie koronaviru proměnila vaši vědeckou disciplínu? Proměnila její didaktickou část. Věnuji se rozvoji počátků čtenářské gramotnosti, tedy tom rozvíjí dovednost číst a psát od nejútlejšího věku. V uplynulém roce se najednou všichni u v situaci, že i prvňáčky měli učit číst a psát prostřednictvím on-line prostředí. Rychle j udělali průzkum, jak efektivně učitelům v této situaci pomoci, návazně jsme pak organizova didaktické pomoci. To byla ale jen pomoc. To hlavní však bylo na učitelích, samotných žácí rodičích. A klobouk dolů, většinou to zvládli "na jedničku". Co nás čeká v souvislosti s covidem-19 v roce 2021? Moc bych si přála, aby nás již nic v souvislosti s covidem nepříjemně nepřekvapilo. Určitě čeká vakcinace, ve kterou opravdu věřím. Z hlediska vzdělávání pak hledání a hlavně najití nejoptimálnějšího modelu pro bezpečné otevření škol, umožnění volnočasových aktivit včetně Na různých úrovních nás čeká celá řada strategických rozhodnutí, aby se život co nejdříve situace. Čeká nás ale také reflexe toho, co máme za sebou, ať již celospolečensky, tak prá vzdělávání. No a ideálně pak, využití a další rozvoj "dobrých zkušeností". ****************************************************************************************** * prof. RNDr. Jan Konvalinka, CSc., biochemik, prorektor UK pro vědeckou činnost ****************************************************************************************** Jaký byl váš rok s covid-19? Ten rok byl především extrémně náročný a stresující. Vedle toho byl pro mne osobně jako pr který se biochemií virů zabývá většinu svého profesního života, fascinující a vzrušující. provinile, ale je to tak. Jak pandemie koronaviru proměnila vaši vědeckou disciplínu? Dramaticky se změnil způsob publikování a sdílení dat. Sdílení rukopisů na serverech typu nebo MedRxive, dříve celkem vzácné, se stalo zcela rutinním způsobem publikace, sdílejí se obrovské množství sekvenčních a dalších dat, farmaceutické firmy a akademická pracoviště s zcela nevídaným způsobem. Spousta těch změn je k lepšímu, což je asi víc, než můžeme říci aspektech našeho života. Co nás čeká v souvislosti s covidem-19 v roce 2021? Budu optimista: po několika tragických březnových týdnech nás na jaře čeká proočkování (a i promoření) velké části obyvatel, lepší počasí, ústup epidemie a postupné rozvolňování pr opatření. A pak nás čeká léto, sluníčko a opatrné cesty do světa. Těším se na to jako malé ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Ladislav Krištoufek, Ph.D., Institut ekonomických studií FSV UK ****************************************************************************************** Jaký byl váš rok s covid-19? Na pracovní úrovni bych krátce řekl, že dělat studijního proděkana během pandemie není úpl Snažil jsem se také pomáhat v pracovní skupině Ekonomického poradního týmu při ÚKŠ. Na oso více času na rodinu, což určitě hodnotím pozitivně. Starší syn nastoupil v září do první t ideální načasování, ale v tom rozhodně nejsme sami. Jak pandemie koronaviru proměnila vaši vědeckou disciplínu? Moderní ekonomové jsou velmi silní v analýze dat, bez toho se neobejdeme. A ta data mohou I u nás jsme pozorovali, že ekonomové se stávali důležitými členy epidemiologických týmů. pandemie připomněla, že unikátní události jsou pro modelování velká výzva, speciálně v neu prostředí. Co nás čeká v souvislosti s covid-19 v roce 2021? Na lokální úrovni nás ve volebním roce čeká boj mezi politikou, ekonomikou a epidemií. Roz lehký rok, minimálně jeho první polovina. Světlo na konci tunelu v podobě široké vakcinace pomaleji, než bychom si přáli. ****************************************************************************************** * doc. MUDr. Martin Balík, Ph.D., vedoucí lékař intenzivní péče VFN, Klinika anesteziologi intenzivní medicíny 1. LF UK a VFN ****************************************************************************************** Jaký byl váš rok s covid-19? Šílený. Při soustavném zanedbávání vlastní rodiny a dětí na tzv. distanční výuce se mi obt skloubit nároky na chod kliniky a vlastní klinický výzkum. Jak pandemie koronaviru proměnila vaši vědeckou disciplínu? Klinický výzkum je zatížen řadou nepříliš dobře postavených studií, které by za jiných pod být publikovány. Je třeba o to více číst a orientovat se v záplavě informací tak, aby z to naši pacienti. Co nás čeká v souvislosti s covid-19 v roce 2021? Světlo na konci tunelu: Imunizace společnosti společně s vakcinací povede k poklesu počtu covid-19, současně očekávám změnu standardů testování ve prospěch antigenních testů, proto bude občas skoro každý – i když mu to nebude nic dělat, protože PCR pozitivita není nemoc. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D., Katedra sociologie FSV UK ****************************************************************************************** Jaký byl váš rok s covid-19? Náročný, dlouhý a místy i dost letargický. Více než kdy jindy probíhal před monitorem, s o sociálními kontakty tváří v tváří. Znamenal pro mě radikální proměnu každodenních rutin. N pokud říkám, že rok s covid-19 byl náročný, musím upřesnit, že byl náročný jen relativně. covidové změny neznamenaly téměř nic, když to porovnám s lidmi, kterých se covid-19 přímo profesním nebo osobním životě. Jak pandemie koronaviru proměnila vaši vědeckou disciplínu? Asi nebude překvapivé, že se podobně jako jiné disciplíny i má vědecká disciplína takzvaně Výzkum socio-ekonomických, kulturních i politických aspektů pandemie se nevyhnutelně dosta sociologické pozornosti. Odborné časopisy v rekordně krátkém čase zaplavila řada publikací nich nabídly na pandemii, její (ne)zvládání a průvodní jevy mimořádně cenný pohled. Jako k ale i sociologie zápasila s narychlo připravenými výstupy, které balancovaly na hraně jaké infodemie. Některé mezinárodní online konference bezpochyby nabídly prostor pro inspirativ kteří se nedostávali na finančně nákladná setkání tváří v tvář. Radikálně se také proměnil dat, který byl mnohem více odkázán na online prostor, což vedlo k rozvíjení digitálních me Co nás čeká v souvislosti s covid-19 v roce 2021? Nerad bych se pouštěl do nějakých futurologických předpovědí. Na jedné straně se obávám, ž 2021 nás budou, z jisté setrvačnosti, provázet procesy, které jsme mohli pozorovat doposud vkládaných do očkování nás čekají další měsíce nejistoty, která bude předmětem politikařen vystaveny i různé formy expertízy. Na straně druhé doufám, že budeme svědky spolupracující soupeřících a vůči sobě se vymezujících expertíz. Například hlas sociálních věd je v debat upozaděn a dle mého soudu si zaslouží výsadnější pozici. A to nikoli na úkor disciplín jin spolupráci s nimi.