Jak koronavir změní vzdělávání? ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jak koronavir změní české vzdělávání? Co se čeká učitele, žáky i rodiče? O tom jsme diskut webináři s prof. PaedDr. Radkou Wildovou, CSc., prorektorkou Univerzity Karlovy pro koncep vzdělávací činnosti, a Mgr. Bohumilem Kartousem, Ph.D., ředitelem Pražského inovačního ins 19. října 2020 16:00 - 17:00 *========================================================================================= * *========================================================================================= *========================================================================================= * Celý záznam webináře zde: *========================================================================================= *========================================================================================= * Podcast z webináře si můžete poslechnout zde: *========================================================================================= *========================================================================================= * Co na webináři zaznělo: *========================================================================================= prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., prorektorka UK pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnos "Materiál vznikl jako první výstup think-tanku UK Vzdělávání21 a jeho cílem bylo s dlouhod perspektivou se zamyslet nad systémovými opatřeními pro výuku v kovidové pandemii. Všichni se kovidu rychle zbavíme, ale na druhé straně víme, že to tak rychlé nebude. Pandemie tu j dobu bude a s tím virem se do budoucna budeme naučit žít. A to byl důvod, proč jsme si řek 2020/21 ještě nebude probíhat úplně běžným způsobem." "Jedno z pozitiv, které i tato situace, která nemá asi dobré řešení, je to, že se vracíme koncepčním otázkám – obsahu vzdělání a redukci učiva, o které se mluvilo velmi dlouho a po pořadu dne. Najednou přišel kovid a velmi rychle ukázal, že učitelé budou učit jádrové uči budou děti učit, jak tyto informace dále zpracovávat, jak je dále využívat i pro další pře vzdělávací oblasti a jak si různými metodami mohou děti látku osvojit." Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., ředitel Pražského inovačního institutu "Problémy s nerovnostmi ve vzdělávání se musí řešit meziresortně. Nestačí, abyste poskytli které jsou ve vyloučených lokalitách, a neposkytli podporu rodinám, do kterých se děti vra z hlediska vlivu pro ně důležitější. Tam se formuje jejich vztah ke vzdělávání, tam se zís motivace ke vzdělávání, tam mohou získávat nebo nezískávat podporu. Ta situace ukazuje, ja bylo řešit meziresortně situaci nejvíce postižených rodin, protože nestačí, aby škola dost učitelé se naučili pracovat distančně, když nemají šanci dosáhnout k žákovi." "V rámci mimořádné pomoci státu dochází k „rekrutaci“ studentů vysokých škol pro potřeby z systému, kde se očekává vyšší míra zátěže a nedostatek zdravotnického personálu. Domnívám některých oborů, zvláště u učitelských, by bylo dobré, kdyby se uvažovalo o něčem podobném škol tam, kde bude potřeba nahradit učitele, kteří jsou v rizikových skupinách nebo už byl jako pozitivní. Je to jakási možnost, která se nabízí, že by tímto způsobem bylo možné vyk personální kapacity, které kovid způsobí v okamžiku, kdy budou školy znovu otevřeny." *========================================================================================= * Jaká byla témata? *========================================================================================= • Jak koronavir mění a změní vzdělávání v ČR - pro učitele, žáky, studenty a rodiče? • Jak dál s distanční výukou? • Co nás všechny čeká? *========================================================================================= * Univerzita Karlova představila osm konkrétních návrhů pro distanční vzdělávání *========================================================================================= Tématem webináře byl mimo jiné zpracovaný materiál k tématu distančního vzdělávání [ URL " vzdelavani21.cz/V21-21.html?news=10969&locale=cz"] , který vznikl v rámci nového t VZDĚLÁVÁNÍ21. Materiál vyhodnocuje dosavadní zkušenosti s distanční výukou a navrhuje něko doporučení, jak v této oblasti dál postupovat. *========================================================================================= * Naši hosté: *========================================================================================= prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., prorektorka UK pro koncepci a kv Profesorka Radka Wildová působí od roku 1989 na Katedře primární pe Odborně se zabývá oblastí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a do její gesce patří koncepce a kvalita vzdělávací činnosti. Je auto statí a je členkou řady domácích a zahraničních odborných organizac Karlovy Vzdělávání21, který vznikl v roce 2020. Mgr. Bohumil Kartous, Ph.D., ředitel Pražského inovačního institutu Bohumil Kartous působí dlouhodobě jako analytik v oblasti vzděláván dříve vedl komunikaci Informačního centra o vzdělávání EDUin a prac na aktivitách v oblasti vnějších vztahů, společenské odpovědnosti a ekonomiky a managementu v Praze. Na téma vzdělávání publikuje v čes Univerzity Karlovy Vzdělávání21. Mgr. Luboš Palata Novinář, publicista a komentátor Deníku. Vystudoval politologii, me Univerzitě Karlově v Praze. Pracoval jako novinář pro Hospodářské n šéfredaktora slovenského deníku Pravda. Nositel novinářské ceny Fer editorem Deníku. CO SI MYSLÍTE O DOPADU KORONAVIRU NA ČESKÉ ŠKOLSTVÍ? NAPIŠTE NÁM VÁŠ NÁZOR NA cesko(zavinac)cuni.cz [ MAIL "cesko(zavinac)cuni.cz"] Sledujte nás na sociálních sítích